Háy János: Ne haragudj, véletlen volt

Meghalni éppolyan, mint meg nem születni. Azok leszünk, akik voltunk, mielőtt nem voltunk. Csak azok nem leszünk, akik voltunk, mikor voltunk.

img_20200821_055428_865.jpgEurópa, 2020

Háy János az az író, akinek valószínűleg még a bevásárlólistáit is elolvasnám, ha kiadná az Európa kiadó, úgyhogy naná, hogy lecsaptam a karantén alatt írt naplójára is. Persze az első pillanattól kezdve biztos voltam benne, hogy nem szokványos napló lesz, és ebben nem is tévedtem. Ugyan vannak benne napok – egészen konkrétan március 17-től április 16-ig tart a feldolgozott időszak – és a gondolatmenetek kiindulópontja gyakran az aktuális helyzet, a kijárási korlátozás, a maszkviselés, a bezártság, a szöveg azért alapvetően nem arról szól, hogy az író tökfőzeléket főz a gyerekeinek… Noha arról is. De közben egyetlen percig sem rejti véka alá (sőt) hogy itt bizony keveredik a valóság a fikcióval, esszé a novellával, személyes tapasztalat az általánossal. Ízig-vérig Háy-szövegek ezek, méghozzá a posztmodernebb fajtából, filozofálgatással, nyelvészkedéssel, keserű humorral, visszatérő szereplőkkel és cselekményszálakkal. Utóbbiak közül pedig a legerősebb, legmegrázóbb (és valószínűleg a legszemélyesebb is) egyértelműen az, amiben egy férfi egy kórházban elveszíti a feleségét.

Azoknak, akik már sok Háy-könyvön túl vannak, és az interjúit is el szokták olvasni, sok gondolat visszaköszönhet. Megmondom őszintén, számomra a házasság válságáról és a tövényszerű boldogtalanságról szóló fejtegetések már kezdenek kicsit nyomasztóvá és unalmassá válni, ellenben az öregséggel, elmúlással kapcsolatban zseniális gondolatmeneteket lehet olvasni a könyvben. Összességében véve nagyon érdekes volt – és biztos még érdekesebb lesz X év múlva újra olvasni, mint ennek a karantén-korszaknak a mementóját. Még akkor is, ha csak nagyon kis részben szól erről.

Értékelésem: 8,5/10