Linda Boström Knausgard: Isten hozott Amerikában

A traumatizált gyerek számára nincs katarzis, se feloldozás

 

Elolvastam volna Linda Boström Knausgard kisregényét, ha nem ő lenne Karl Ove Knausgard ex-felesége? Talán igen. De az biztos, hogy nem szerepelt volna ilyen előkelő helyen a várólistámon. Aki nem ismerné – bár szépirodalom-kedvelők közt szerintem már nem nagyon akadnak ilyenek – Karl Ove Knausgard norvég író  Harcom címmel hiper-valósághű, hatkötetes regényfolyamban örökítette meg az életét, irodalmi valóságshow-hőst faragva saját magából és egész családjából. Utóbbiak, nem meglepő módon, nem fogadták túl jól mindezt: nagybátyja például beperelte Knausgard-t, mániás depresszióval küzdő, szintén író felesége pedig összeomlott, és nem sokkal később el is váltak. A Harcom kötetek egészen intim részletekbe menően mutatják be Lindát (legalábbis azt, amilyennek férje látta): megtudhatjuk, milyen evés, ivás, szeretkezés, veszekedés vagy éppen szülés közben, és hát gyakorlatilag minden mást is. Elsősorban azért voltam kíváncsi a regényére, mert úgy éreztem, ismerem őt. Ráadásul az Isten hozott Amerikában is vállaltan önéletrajzi ihletésű könyv, még ha a szó szoros értelmében nem tekinthető autobiográfiának: majdnem minden, ami a főszereplővel megesik, gyerekkorában valamilyen formában megtörtént Linda Boström Knausgarddal is.

img_20200721_151322_712.jpg

Adott egy Ellen nevű 11 éves kislány, aki nem beszél. Annál többet gondolkodik. Több démonnal is küzd, elsőként ott van mindjárt az apja halála, illetve az ezt megelőző évek: a férfi mániás-depressziója, mely teljesen rányomta a bélyegét a családra, zárkózottá és agresszívé változtatva Ellen bátyját, cukormázas ál-optimizmusba hajszolva színésznő anyját, és mindenestül pokollá téve a kislány életét. Ráadásul Ellen teljességgel meg van győződve arról, hogy apja halálát ő okozta – ő és Isten, akihez ezért imádkozott…

Ellen zaklatott, szikár, gyakran csak tőmondatokból álló belső monológja in medias res kezdődik, aztán 136 oldallal később lezárul – közben természetesen eljutunk valahonnan valahová, de igazi végkifejletet, katarzist, feloldozást ettől a kisregénytől hiába is várnánk. Talán azért, mert egy traumán átesett gyerek számára tényleg nem létezik sem katarzis, sem feloldozás. Ebből a szempontból a szöveg tűpontos. Valahogy mégsem tudom igazán hová tenni magamban.

Vajon kevésbé tetszene, ha nem olvasnám össze a Szerelemmel (Harcom 2.) ahol annyi mindent megtudunk Lindáról, saját bipoláris zavaráról, apjával, anyjával való kapcsolatáról? És vajon jobban tetszene, ha nem hasonlítanám össze a Játékkal (Harcom 3.) ami olyan tökéletesen idézi meg a gyerek-és kiskamasz kor hangulatát? Ellenről valahogy egy pillanatig sem hittem el, hogy 11 éves, a beszédmódja számomra nem tűnt hitelesnek. Oké, hogy a trauma érettebbé tesz – de valahogy túlságosan pontosan ítéli meg önmagát, a saját helyzetét, gondolatai túl bölcsek, kimódoltak, olykor hatásvadászok is. Számomra emiatt nem volt igazán hiteles a szöveg. És sajnos egyetlen pillantra sem lépett ki a Harcom-ciklus árnyékából. De igazán azt sem tudom eldönteni, hogy ez én hibám-e, vagy a regényé.

Értékelésem: 6,5/10