Jo Nesbo: Denevérember

Még soha semmit nem olvastam Nesbo-től, úgyhogy most azt gondoltam, ideje volna pótolni ezt a hiányosságot. A Denevérember elvileg a Harry Hole sorozat első része, így ezzel kezdtem. Háát... Nem mondhatnám, hogy el vagyok tőle ájulva. 

unnamed_1.jpgAnimus, 2015

Nem vagyok óriási skandináv krimi rajongó, de már olvastam nehanyat, és azok tetszettek. Nesbo-t a műfaj nagyágyújának tartják, ezért viszonylag nagy várakozásokkal kezdtem neki a könyvének. Persze nem valami világirodalmi csodára számítottam, csak egy izgalmas krimire, meg néhány kellemes, olvasással töltött órára. 

Ehhez képest a történet elég döcögősen indul, körülbelül a feléig kifejezetten lassan haladtam vele. Ezután egy kicsit felpörgött a sztori, de végigolvasva sem nyűgözött le túlzottan.

A történet: egy csinos norvég lányt megerőszakolnak és megfojtanak Ausztráliában, ezért Harry Hole, a hallgatag oslói nyomozó Sidneybe utazik, hogy segítse az ottani hatóságok munkáját. Hamar kiderül, hogy a tettes valószínűleg sorozatgyilkos, az ügy egyre bonyolódik, s minden igyekezete ellenére Harry személyesen is kezd egyre jobban belekeveredni... 

A nyomozás nem szűkölködik a váratlan fordulatokban, viszont az "az gyanús aki nem gyanús" logikából kiindulva elég hamar ki lehet találni, ki a gyilkos. Ez még önmagában nem is volna baj, ha az atmoszféra és a karakterek kárpótolnának - de nem teszik. 

A skandináv krimik varázsát számomra nagyrészt a borongós északi környezet adja - itt viszont a napfényes Sidneyben járunk. És ugyan nagyon érdekesek az ausztrál őslakos mítoszok, amik beépülnek a történetbe (köztük a címben is szereplő denevéremberé) de azért a regény fő társadalmi konfliktusát jelentő őslakos-fehér ellentét messze nincs eléggé kibontva. Nagyjából ugyanez a helyzet a gyilkossal is: nincsenek valódi, érthető indítékai, el is ismeri magáról, hogy pszichopata - és ennyi. (Ehhez képest viszont túl könnyen lebuktatják...) Na és a női karakterek, te jó ég! Nincs a könyvben ábrázolva egyetlen nő sem, aki nem prostituált (vagy legalábbis a testi adottságaiból élő csinibaba), vagy végtelenül buta, vagy mindkettő... Tudom, egy '90-es évek beli regényben ez még egyáltalán nem számít ritka jelenségnek, de attól még nagyon, nagyon rosszul esett olvasni.

Az egyetlen érdekes karakter maga Hole - a klasszikus krimik kifogástalan detektívei helyett egy zűrös múltú alkoholista zsaru, aki még csak nem is zseniálisan okos... Ez tényleg jó ötlet, de azért számomra nem mentette meg a regényt.

Mert ami a legeslegjobban fájt, az maga a stílus. Annyira ponyva! Ennél sokkal igényesebben megfogalmazott krimiket, thrillereket is olvastam már.

Szóval egyelőre egyáltalán nem értem, mi ez a felhajtás Nesbo körül, de annak tudom be a dolgot, hogy valószínűleg nem ez a legjobb regénye. Ti olvastatok már valamit tőle? Mit ajánlanátok következőnek?